Cola en kakkerlakken

30 september 2016 - Singaraja, Indonesië

Hallo iedereen!

Het eerste blog vanuit het subtropische zwemparadijs Bali. De nacht in Jakarta was op zijn zachts gezegd interessant. S'nachts besloot een grote groep chinezen om midden in de nacht een meeting op de gang te houden. Gelukkig was een van mijn klasgenoten zo stoer om de deur open te doen en te vragen of het wat zachter kon. De volgende ochtend bij het ontbijt waren Zinat en ik al vroeg wakker waardoor we om half 8 al keurig klaar zaten. De groep chinezen sloot bij ons aan en het leek alsof we tussen een kudde lama's zaten met een TBC epidemie. Er werd geroggeld en gehoest echt niet normaal. Naast rijst was er gelukkig ook brood met jam of chocopasta. De jam leek meer op uitgesmeerd aardbeien snoep, dus die heb ik maar even over geslagen. Na het ontbijt zijn we met 2 busjes Jakarta ingegaan, we werden gelukkig door een chauffeur rondgereden. Het contrast in Jakarta is enorm tussen arm en rijk, er staan sloppenwijken tussen enorme Westerse gebouwen maar de stad was groener dan ik had verwacht.

Eenmaal in Jakarta aangekomen kwamen we midden in een demonstratie terecht, later bleek dat deze mensen uit een fabriek in Java kwamen en staakten voor een beter salaris. In totaal werden er 12.000 demonstranten verwacht en 6000 man politie. Gelukkig verliep het verder vreedzaam, we hebben nog even bij een monument gekeken maar konden de andere groep niet terugvinden dus besloten weer terug naar het busje te gaan. Terwijl de chauffeer de andere groep probeerde te contacten zaten we op de parkeerplaats te wachten, en toen viel er uit het niets een kokosnoot op mijn porem waardoor ik een mooie kras op mijn rug heb. Na het monument hebben we nog in een moskee gekeken en wat gegeten. Ons verdere vervoer was een tuk-tuk dit was wel heel erg tof. In de haven hebben we met een klein vissersbootje een rondje door de haven gevaren en op een grote vissersboot gekeken. Het bootje zette ons af midden in een sloppenwijk, de mensen daar waren echt super vriendelijk. Iedereen kwam even naar buiten en begroette ons, kindjes gaven handjes en mensen maakten muziek. Hierna zijn we vanuit het hotel doorgegaan om de vlucht naar Bali te nemen.

Eenmaal in Bali aangekomen, werden we met een busje naar onze huizen gebracht. De weg er naar toe duurde ong. 2uur en ging over een slingerige bergweg. Het busje rook enorm naar benzine je werd er zowat high van maar gelukkig hadden we even een tussenstop. Eenmaal aangekomen in het huisje was het wel even wennen het voelde kaal aan, gelukkig voelde het vanmorgen alweer wat meer thuis. Vandaag hebben we de scooters al gehuurd, dit was wel even slikken voor mij. Ik vond het echt dood eng en zat te panieken op die scooter omdat hij zo gauw op trekt. Ik heb het scooter rijden maar even gelaten voor wat het is. Morgen weer een dag om me in de prak te rijden ;) Ben achterop bij Maudi mee geweest naar de supermarkt, eenmaal in de supermarkt steeg de warmte vergelijkbaar met de Burgers Zoo Bush gemixt met een Turks stoombad me even naar mijn hoofd, ik voelde me echt even niet goed worden, tegen het flauwvallen aan. Het zweet brak me aan alle kanten uit en het werd zwart voor mijn ogen dus ben maar midden in die winkel op een trap gaan liggen inclusief Indonesisch publiek. Na wat slokjes cola was ik er weer. Hierna hebben we weer lekker Indonesisch gegeten, thank the lord voor witte rijst want het is nog steeds wel erg scherp. Hierna hebben we nog even een biertje gedaan bij de mannen thuis en daarna op naar huis. Eenmaal thuis bleek door de regen een kolonie kakkerlakken te zijn ingetrokken net op het moment dat ik wou gaan plassen. Onder luid gegil en met bussen kakkerlakgif en bezems zijn we ze te lijf gegaan. En nu liggen ze nog steeds op hun ruggie in de badkamer en keuken, feest! Tot snel allemaal :)